
Det är lika långt till det mytomspunna 1968 som det då var till första världskrigets slut.
Ser en artonåring i dag på sextiotalet - politiken,
kulturen, musiken - på samma sätt som jag föreställde mig Sverige och världen
1918?
Herregud, det var ju en annan planet. Men det är det förstås
nu också.
Hursomhelst, är det 50 år sedan och det ges ut böcker och
produceras minnesprogram.
Visst kan man tala om en social och kulturell revolution. En
ung generations revolt mot ett stelt, auktoritärt och traditionsbundet
klassamhälle.
En ny, modern tid bröt fram i hela Västvärlden, i attityder,
könsroller, drömmar, sex, konst och musik. Det ledde så småningom till
samhällsförändringar som gjorde människor friare, i alla fall hos oss.
Soundtracket var The Beatles med deras energi, attityd och förnyelse. De levde med och formade sin tid på ett sätt som saknar motsvarighet.
Det går heller inte att förstå det politiska sextiotalet
utan Vietnamkriget. Det var det första TV-sända kriget. USA bombade det envisa
lilla Vietnam sönder och samman. Barn flydde nakna och sönderbrända undan
napalmbomber.
Protesterna växte runt om i världen. I Sverige samlade
FNL-grupper in pengar utanför snart sagt varje Konsumaffär och Systembolag.
De här båda fenomenen växte samman och vi fick sextiotalets
vänstervåg, en snabb radikal förändring av inte bara den politiska debatten
utan också av kulturen och tidsandan.
När jag ser tillbaka förundras jag över hur fort många fullständigt
kunde ändra sina åsikter och sin världsbild. Det var den tidens ”radikalisering”
(utan jämförelse i övrigt).
Jag var barn av min tid. Som femtonåring åkte jag in till
Hötorget i Stockholm för att kolla på de första Vietnamdemonstrationerna. Jag
följde den nya vänsterdebatten, Jan Myrdal, Göran Palm, Sara Lidman med flera.
Men minst lika starkt intryck gjorde socialdemokratiska
ledarskribenter som Gunnar Fredriksson, Dieter Strand och Victor Vinde. Och så
var det Olof Palme.
Dessutom växte jag upp i ett hem där verkstadsklubbens
styrelse hade sina sammanträden vid matbordet i vardagsrummet. Jag visste vilken
politisk rörelse jag ville tillhöra. I det avseendet kunde till och med 1918
kännas nära.
Jag satte ändå tidigt på mig FNL-märke och hade inget
problem med att i skolan (skämtsamt) kallas ”Tommie the Commie”. Men det hände
att jag la halsduken över för att få vara i fred.
Det sägs att det stora ryms i det lilla. Jag vill inte
generalisera eller beklaga mig. Tvärtom, jag hade kul. Men det var lite
speciellt att vara tonåring och sosse i en högborgerlig miljö som Lidingö (även
om där fanns industrier och arbetarklass).
Före 68 fick man stå till svars för höga skatter och för att
Staten skulle bestämma. Något år senare vimlade det plötsligt av kommunister av
alla sorter, från de beskedligare ”vpk-arna” till de hårdföra maoisterna. Nu
fick man höra (ibland från samma personer som tidigare gnällt på skatterna) att
sossarna var kapitalets lakej och arbetarklassens svikare.
Många av dem som revolterade mot sin borgerliga uppväxt och
anslöt sig till extremvänstern, verkade i alla fall ha behållit en sak –
föraktet för socialdemokratin. Om något hade trendat bland ”vänstern” på den tiden
så hade det förstås varit #usauturvietnam,
men också #socialdemokratinfolketsförrädare
Men är det verkligen sant att ”alla var kommunister på
sextiotalet”. Ofta heter det så bland dem som då slogs i de olika
bokstavskombinationerna? Nej, naturligtvis inte.
På hösten var det val. Socialdemokraterna fick 50,1 procent
av rösterna och Vänsterpartiet kommunisterna 3,0.
Och om jag ville bli stärkt i min övertygelse behövde jag
inte gå till program eller skrifter. Det räckte med idolen John Lennon:
”But
if you go carrying pictures of chairman Mao
You ain't going to make it with anyone anyhow”
You ain't going to make it with anyone anyhow”
(The Beatles ”Revolution”, 1968)
Krönika publicerad i Dagens Arena 6 maj
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar